Min syster - ett mirakel

Ja, hon nämns inte ofta här i min blogg, men trots det står hon mitt hjärta väldigt nära. Hon är lite speciell och inte riktigt som alla andra. Men hon är godhjärtad till botten av sitt hjärta. För er som en inte vet ska jag nu berätta historian om min lillasyster.

Hon heter Johanna och är femton år gammal och går just nu i lilla klassen på lyckeskolan (där jag gick högstadiet). Hon är född 16 veckor för tidigt, alltså 3 månader och ca en vecka innan beräknad födsel. Så när hon föddes blev hon tagen med kjejsarsnitt och låg i kuvös en väldigt lång period. Hennes hjärta slutade slå två gånger men tack vare skickliga doktorer på sahlgrenska i göteborg överlevde hon. Eftersom hon var så liten kunde hon inte andas själv utan låg i respirator och fick syrgas för att överleva. Och om man får för mycket syrgas tar synen stryk av det så hon är synskadad. Hon ser bara färger och ljus på ena ögat och 10% på andra.


där är hon väldigt liten, tiden från hon låg i kuvös, vet inte hur gammaln var exakt dock.


Fortfarande i kuvös men har i alla fall fått ta bort massa slangar.


På grund av sin synskada har hon inlärningsvårigheter, inte lätt att lära sig klockan, skriva, läsa och språk om du inte kan se vad du ska lära dej, eller hur? När hon var mindre var det snack om att hon skulle få lära sig punktskrift men hon ansågs ha "för bra syn" för det(?!). När hon var sex år gammal fick hon en resurs som skulle hjälpa henne med lite allt möjligt. Jag kallar denna resurs för Ann trots att det inte är hennes namn men bara för att jag inte ska hänga ut henne så öppet. Denna resurs skötte inte sitt jobb, inte alls. I Lågstadiet kom Johanna efter i diverse ämnen (hon gick i vanlig klass och hade Ann för att underlätta det hela). Men eftersom det fanns andra barn i johannas klass med störningar som tex ADHD så blev Ann helt automatiskt deras resurs också.

Desto längre Johannas skoltid pågick desto sämre kunde skolan och Ann hantera problemet. De började med att Johnna blev placerad i ett annat rum och blev på så sätt mer frånskilld från "de normala barnen" i hennes klass. Även de andra barnen med störningar placerades i detta rummet med Ann som lärare. Vilket självklart straffade Johanna allra hårdats.
Sedan spred Ann rykten om att min och Johannas låtsas pappa misshandlade Johanna och detta nådde självklart rektorn på skolan vilket gjorde en anmälan till socialen. Självklart motbevisades ryktet eftersom det var falskt men ändå så försvann tilliten för Ann här i famlijen, utom för Johanna. 

När johanna skulle börja på Lyckeskolan i sjätte klass ställde Ann ett utlimatum. Om Johanna började på särskolan skulle hon fortsätta jobba som resurs annars skulle hon sluta. Mamma blev på så sätt tvingat att flytta johanna till särskolan eftersom Ann betydde väldigt mycket för Joanna. När en termin gått på särskolan meddelar Ann att hon tänker byta jobb. Alltså blev min lillasyster lurad till särskolan. 

Det fanns då heller ingen anledning att flytta tillbaka min syster till hennes gammal klass eftersom de aldrig accepterat och förstått att Johanna inte kan klara samma saker som en fullt fungerade jämnårning. Så efter att Johanna kommit hem gråtandes ett flertal gånger på grund av taskiga klasskamrater så var det ingen mening. Johanna fick en ny resurs som var mycket bättre, i alla fall enligt min mening - betydligt trevligare åtminstone. Men eftersom hon inte var utbildad kunde hon inte stanna längre så min syster fick ställa sig på egna ben, förvisso på särskolan men ändå!.

Ja, särskolan där går ju bara massa cp'n, right? nej, det gör ju inte det. men visst måste jag erkänna att jag skämts över att hon gick på särskolan eftersom i alla andras öron låter det så hemskt och det är inte alls min lillasyster man tänker på som ett typiskt särskole barn utan någon som bara sitter och dreglar. 


valde att sprida bilderna lite grann i inlägget. I alla fall, på bilden är det min syster och min kusin (som inte är min kusin egentligen men whatever) det skiljer tre dagar på dem så alltså visar bilden hur liten johanna var jämfört med en normalstor bebis!
´
Hur det fungerade på särskolan? Inte alls är svaret. Särskolan är till för särskilda sätt men bara för de barn som är särskilda på ett specifikt sätt. I och med johannas tidiga födsel har hon ett klent hjärta och ett oroande dåligt immunförsvar. Hon kan tillexempel inte gå en sträcka en jämngammal med henne skulle klara av utan några som helst problem. Detta var något särskolan i kinna absolut inte tog hänsyn till utan tvingade henne gå till och hem från badhuset en gång i veckan, när mamma fick veta blev hon självklart skitförbannad eftersom detta redan bestämts att johanna har rätt till skolskjuts. Men Särskolans argument på det hela var att det skulle vara lika för alla barn! MEN HUR I HELVETE KAN SÄGA ATT DET SKA VARA LIKA FÖR ALLA BARN PÅ EN SÄRSKOLA DÄR UTBLIDNING SKA ANPASSAS EFTER ELEVENS SÄRSKILDA BEHOV!?!?!?! Nej, det är bara en jävla tavla att hänga på utsidan dörren.

Jag vet också att några av er som gått i samma klass läser min blogg och jag hoppas innerligt att detta smärtat något otroligt för er att läsa, hur ni har behandlat henne är inte acceptabalet. Om ni bara visste hur jävla många gånger jag önskat att jag fått sätta en kula i pannan på er, era jävla svin! Hon har aldrig förtjänat all skit ni tryckt på henne för hon är fan en av de underbaraste personerna som finns - kanske inte utseende mässigt men på insidan är hon äkta!


Jag älskar henne no matter what!




jag tänker inte be om ursäkt för mitt långa inlägg för min syster fötjärnar det och självklart är ni välkommna att fråga någpt om ni inte förstår eller saknar någon information. Men var ju inte dumma i huvudet för det kommer bara skada er själva i slutändan.  Tack för att du läste!


puss


Meddelanden
Postat av: smörgås

Sure - jobbig händelse och allt, men din meningsbyggnad är urkass, vilket leder till att det blir väldigt ansträngande att läsa dina blogginlägg. Fila lite på stavningen också. Du bör kunna fixa både meningsbyggnad och stavning om du korrekturläser det du skriver och känner efter om allt verkar OK.



Nåt jag skulle vilja se är en skildring över hur saker skulle kunna ha utförts bättre, kanske lite fler egna reflektioner och fler perspektiv på det hela.



Den stora boven i det hela är nog hur makthavarna bestämt att kraven för anställning och avskedning från arbetspositionerna inom skola och särskola ska vara. Ingen vettig människa skulle välja att ha såna stolpskott som lärare, rektorer, stödpersoner och så vidare, men dessvärre är det inte så svårt att avskeda sånt folk i Sverige.

2009-09-19 @ 20:44:54
Postat av: Ida

Tycker det var väldigt fint skrivit!

Tycker det är bra att du tar upp det i din blogg om din syster :)

2009-09-19 @ 20:46:17
Din Blogg http://www.metrobloggen.se/iidaa
Postat av: Nea

tycker väldigt synd om din syster som tvingades bli utsatt för så jobbiga saker, speciellt när hon är fysiskt-handikappad och sen inte får må bra psykiskt för att skolbarn ska behandla henne på ett så uselt sätt! =/

men jag undrar bara, hur är det med hennes syn nu? du sa att hon såg lite bättre på ena ögat men kan hon använda något hjälpmedel så att hon ser bättre nu eller är det lika illa som förut?

måste kännas bra för henne att ha en så bra syster som alltid ställer upp för henne!

Huugs! :) <33

2009-09-19 @ 22:06:13
Postat av: Lota

Som föregående person har skrivit så tycker jag oxå att de va väldigt fint de som du har skrivit om din syster.. :) Det är jue dock synd att en person som går på en särskola ska behöva bli behandlad på de sättet som din syster har blivit... Dom borde ha behandlat henne mycket bättre tycker jag.. Hon är trots allt en människa precis som alla andra och hon förtjänar oxå att bli behandlad med respekt.. :) Bilderna som du la upp på din syster är oxå väldigt fina tycker jag.. :)

2009-09-19 @ 22:08:17
Din Blogg http://lottaandersson.blogspot.com/
Postat av: Filippa

Gud va hemskt! Blev tårögd;(

2009-09-19 @ 22:11:37
Din Blogg http://fliprym.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jättefint skrivit.. :)

Trist att skolsystemet är så himla dåligt, men väldigt bra att du skriver om det för då får fler veta hur det egentligen är på vissa skolor..

Lycka till! till både dig och din syster! :)

Kram på er

2009-09-20 @ 11:31:28
Din Blogg http://metrobloggen.se/ladygasp
Postat av: Woho

usch va hemskt! Det är ju sorgligt att barn kan bete sig så, men de gör de faktiskt mest för att dom inte förstår o lärarna berättar ofta inget. Jag vet, för jag gick oxå i en klass med en som inte "passade in". Jag skäms fortfarande över hur jag betedde mig.



Men lycka till!

2009-09-20 @ 13:01:38
Postat av: Emilia

hej.

Synd de där. :(

finns för dej. Och jag tänkte bara säga att jag har ockspå en synskada, jag ser 3%. men skit i det



Jag grät nästan när jag läste allt.:(

finns.

kram.<3

2009-09-20 @ 19:50:00
Din Blogg http://emiliavardet.blogg.se/
Postat av: sandra duvet :)

fin syster du är Zandra, o jättefint skrivet. jag blev rörd till tårar o känner igen mig lite det du skrev , jättefint. o din syster har bra som har dig . . <3

2009-09-20 @ 20:10:25
Postat av: Anonym

starkt

2009-09-21 @ 17:28:57
Postat av: Åsa, HUNDraelvan

ALLA människor är unika och fantastiska! Och jag tror Johanna är betydligt mer "äkta" än många andra.



Tycker det är superbra att du lyfter fram er syskonrelation - och oflytet i skolan - i din blogg. Det är just sånt som gör din blogg så mycket mer läsvärd än många andra!



Men du... med tanke på alla människors lika värde tyckr jag inte "CP" är nåt bra skällsord. Och dessutom har det ofta inget med särskola att göra. Många med CP (cerebral pares) är normalbegåvade eller mer än så.



Bara en tanke! Kram till dig & världens bästa syster! (från en som alltid ville ha en lillasyster...)

2009-09-21 @ 18:41:22
Din Blogg http://egetbevag.se
Postat av: Nathalie

Hej!

Jag själv är 3 ½ månader för tidigt född. Dock har jag inte drabbats av allvarliga skador. Har nedsatt syn, hörsel och är väldigt liten och kort bara.

Förstår det där med din syster, då min varit med om i princip samma sak, fastän hon är lindrigt utvecklingsstörd. Särskolan felbehandlar verkligen och ungar är seriöst dumma i huvudet! Min syster ser inte utvecklingsstörd ut, men hon får ofta höra "jävla cp" osv. Fan jag blir så jävla arg. Men med detta ville jag vara komma fram till att jag förstår dig och att jag hoppas att din syster står på sig, trots alla jävla idioter! :)

2009-09-22 @ 23:28:25

Säg vad du tycker här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0